Speelgoed en cadeautips
Een cadeautje voor een klein baby’tje met Downsyndroom hoeft in essentie niet iets echt anders te zijn dan voor een andere baby. Wel moet er rekening worden gehouden met de specifieke eigenschappen van een baby met Downsyndroom.
Het speeltje, bijvoorbeeld een rammelaar, moet klein zijn (de handjes van de baby met Downsyndroom zijn relatief klein!) en licht (de spierkracht is minder!) en zo mogelijk aan alle zintuigen appelleren, met felle kleurtjes en een aangenaam geluidje maken bij het bewegen (maar vooral ook niet te luid omdat de baby met Downsyndroom ook nogal eens neigt naar overgevoeligheid voor harde geluiden).
Al die punten bij elkaar maken een hedendaags plastic speeltje voor de baby in kwestie vaak geschikter dan een ‘klassiek’ ambachtelijk vervaardigd houten prachtstuk. En bovenal, net als bij een andere baby: veiligheid voorop. Een knuffel met grote, goed bevestigde ogen, etc.
Mocht u zich afvragen; Waar is mijn kind nu het meest aan toe of mee gediend, dan kunt u heel veel goede cadeau ideeën halen uit het early intervention boek ‘Kleine Stapjes’. (hier is verder onderzoek op gedaan: Duits onderzoek: "kleine stapjes" maakt ouders zekerder)
Bij veel aan te leren ‘stapjes’, taakjes, vaardigheden, worden ‘benodigde materialen’ genoemd. Dat kunnen heel voor de hand liggende zaken zijn zoals een blokkendoos, duplo, in stop puzzel, en boekjes. Vaak staat daar ook gespecificeerd bij dat het een bepaalde kleur of vorm moet hebben bijvoorbeeld; een rood autootje, een plastic of kartonnen boekje, een blokje dat precies in het handje past.
Het is ook verstandig eens te gaan kijken in een spelotheek. Daar heeft men veel keuze in verantwoord speelgoed. Het moet leerzaam zijn en motorisch hanteerbaar. Dat betekend in de praktijk niet te priegelig, en ook niet te groot en te zwaar. In zo’n spelotheek kunt u gericht zoeken naar dat waar uw kind nu op zit te wachten. U kunt het speelgoed voor een bepaalde periode lenen (net als in de biblotheek) dan weet u meteen of het geschikt is voor uw kind. Vaak vindt u er ook aangepaste scharen, die uit zichzelf weer open gaan, of met vier knipogen zodat u uw kind kan helpen met knippen. In zo’n spelotheek kunt u met uw ‘ taakanalyse’ of ‘kleine stapjes’ bril op kijken.
Welk speelgoed gebruik ik als tussen stappen.
Bijvoorbeeld; instop puzzels; u biedt eerst een puzzel aan met veel ronde cirkels en vierkanten en driehoeken, met grote knoppen. De cirkels passen in alle standen en de vierkanten en driehoeken in twee standen. Als dat goed gaat komen de andere vormenpuzzels aan bod, eerst de grote en dan de kleinere met kleinere knopjes.
Na de blokkendoos kunt u overstappen op een doos met gekleurde blokken en daarna op duplo, dit kan soms een te grote stap zijn. Er zijn veel duplo-achtige pasvormen die veel groter zijn en daardoor makkelijker te hanteren ook die vindt u in een spelotheek. Ook lottino’s met kaarten met heel eenduidige eenvoudige plaatjes van bijvoorbeeld Dick Bruna, tot heel moeilijke die een groot abstractie vermogen eisen van uw kind. Is een volgende stap kralen rijgen? Dan is natuurlijk de spil met gekleurde ringen de eerste stap, houdt u de spil horizontaal en laat uw kind de gekleurde ringen er aan "rijgen".
Dan volgt er een tussenstap uit privé bezit.
De houten pollepel met een lange steel waar uw kind servetringen of houten gordijn ringen omheen schuift. Daarna kunt u gebruik maken van een plastic gordijnveer waar garen klosjes op geschoven kunnen worden. Dan volgt de dikke waslijn met grote kralen. Dan de dunnere draad met kleinere, houten kralen.
Tegen die tijd vindt u voorbeelden in de gewone speelgoedwinkel, maar de spelotheek heeft weer veel materialen die lijken op wat er net beschreven is. Van kralen rijgen is het maar een kleine stap naar borduren, ofwel met een gekleurde veter door een plastic gaaswerk rijgen.
Wat leer ik hieruit?
Doordat de kinderen met Down anders ontwikkeld zijn, moet men daarom aangepast(er) speelgoed aan het kind toereiken.
Ik heb ook iets heel interessants gevonden rond Downsyndroom poppen. Dit lijkt mij heel leuk om te gebruiken in een kleuterklas. Je kan de kinderen via poppenspel meer aanleren rond het sociale aspect (van een kind met Down) in de samenleving. Het kind van Down kan zich hier ook direct in plaatsen (empathie)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten